musli-recept.

Såg att ni efterlyste lite recept.
Men ni vet, jag och recept.
Jag gör ju alltid om allt, tager vad man haver...

Men vanliga muslin gjorde jag ungefär så här:

Blanda havregryn, rågflingor, vetegroddar, havrekli, vetekross, kanel (efter smak) sesamfrön... lr vad ni nu vill ha i.
Häll ut i en ugnsform, sippra över lite honung och ev. lite vatten.
Rosta i 200 grader, ca 20 minuter, ev längre, rör om då och då.
Låt svalna och blanda ner russin och aprikoser, skurna i mindre bitar.
Förvara gärna i lufttät burk.
Färdigt.

Nötmuslin gjorde jag så här:

Hacka pekannötter, mandlar och paranötter i mindre bitar.
Blanda dessa ihop med pumpakärnor, solroskärnor, hela linfrön, pinjenötter och kokosflingor.
Ha gärna i hackade hasselnötter oxå om ni tål det.
Blanda ihop och förvara i burk.
Tänk på att detta innehåller mkt fetter så använda bara ca 1-2 msk.
Sen kan ni ju variera efter vad ni har hemma.
Och mängder så ni bestämma själv. :)


Repris-bild.

Ihop med fil/naturell yoghurt och tex hallon lr min personliga favorit - granatäpple, blir det ett jättegott och nyttigt mellanmål. Även barnen, och sambon, gillar det.
Hoppas det smakar bra även hos er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0