Som skjuten ur en kanon...

... nu är vår dotter här!!!


Nyfödd dotter och nybliven 3-barnsmor.


Har inte riktigt fattat än, hur allt gick till. Men här är hon iaf och vi är såååå glada förstås.

Allt började natten till torsdag.
Vaknade vid 02 och hade ont i magen, men eftersom jag aldrig satt igång mig själv förut så visste jag inte om det var s.k. förvärkar, lr riktiga värkar.
Låg där i sängen andades mig igenom en timme innan jag lessnade och gick upp.
Då hade värkarna kommit med 7-8 minuter emellan i över 1 timme.
Tänkte att OM det nu är på gång så kan ju iaf Mats få sova lite till.

Gick ner i soffan, surfade in på värktimer.se och började klocka.
Efter bara ett litet tag så kom dom tätare, 4-5 minuter mellan nu.
Skrev ett inlägg på Mars-sidan och bestämde mig för att gå å duscha.

Fick flera värkar i duschen och bestämde mig för att väcka Mats o höra vad han tyckte.
Han blev lite chockad när jag väckte honom o sa att jag trodde jag hade värkar, men han kom snabbt på fötterna.

Ringde till förlossningen och hörde vad dom tyckte.
BM tyckte jag skulle prova 2 panodil, en varm dusch och avvakta.
Men eftersom jag var så osäker så sa jag att jag gärna åkte in på en koll (bor ju 5 min från BB) och sen åkte hem igen om det inte var på gång.
Jag har ju aldrig varit med om det här tidigare så jag har inget att relatera till.
Hon sa att vi självklart var välkomna om jag ville det.

Ringde farmor, som kom hit med tårar i ögonen (tror hon tyckte det var helt klart på tiden hon blev väckt av vårt samtal), och sen åkte vi in.
Nu kommer värkarna ofta tycker jag. I bilen, på väg ur bilen, på väg till dörren, precis innanför dörren, i rullstolen på väg upp. Men än så fattar jag ingenting...

BM som tar emot oss visar in oss i ett undersökningsrum. Precis när vi kommer in får jag en värk och ytandas...
Hon säger på en gång "Vi kommer inte behöva det här rummet, jag tycker vi går direkt till ett förlossningsrum istället".

Sagt och gjort, det gör vi. Jag är fortfarande inställd på att vi ska åka hem snart. :)

05,09 är vi inskrivna och CTG:n är igång (usch, jäkla CTG). Jag får värk hela tiden och tyst tackar jag min Profylax-lärare Lotta för allt hon lärt mig. Utan min andning vet jag inte vad jag hade gjort.

BM tycker att värkarna kommer tätt, nästan utan pauser. Kanske är det dags att kolla hur öppen jag är...

"Oj, här var det buktande hinnor", är det första jag hör.
"Och du är öppen..... (nu hinner jag tänka, "snälla säg 4 cm iaf, inte 2!!") ...8-9 cm!!"
Jag tappar hakan, boktavligt talat. Men jag får snabbt en värk så jag koncentrerar mig på den istället.
Medan jag får värken känner BM fortfarande på mig och hon säger "nä, nu är du öppen 10 cm Jennie!!"
Hon säger efteråt att det var så häftigt att känna hur jag öppnar mig under värken.

Så nu är jag öppen 10 cm och jag inser att vi blir nog inte hemskickade igen. Här ska födas barn. Hjälp!!
Bör man inte ha krystvärkar innan man föder ut dom tänker jag.
Men jag hinner knappt ens tänka klart tanken innan jag känner krystnings-kraften komma rullande och tar över min
kropp.

Första krystvärken får jag order om att inte krysta, vilket är lättare sagt än gjort.
(Här går även vattet med en smäll. Jag pressar ut "nu gick vattnet" medan jag försöker att inte trycka på. Inser nu efteråt att det var ganska onödigt sagt, tror nämligen att det märktes ganska väl. *ler*)
Andra värken får jag ta i, äntligen. Känner hur huvudet åker ner med en stöt nästan.
Tredje värken kommer och återigen tar jag i. Det är jobbigt nu och jag reser mig upp mer och mer ju längre värken går.
Tillslut känner jag hur hon skjuts ut, som ur en kanon och jag hinner t.o.m. SE när hon kommer ut och landar en bit bort. Det både såg ut och kändes som hon flög ut. Helt sjukt.

Och nu är det över. Vår andra dotter är född. Klockan är 05,37 och vi hann vara på förlossningen i 28 minuter!!
Tur jag inte gjorde som BM i telefonen sa utan åkte in på en gång.

En otroligt snabb, men underbar förlossning. Och en stor seger för mig. Jag kunde sätta igång mig själv!!!
Vem trodde det? Inte jag iaf.
Var sååååå inställd på att gå minst en vecka till över tiden och bli igångsatt precis som sist gång.
Men det slapp jag. Gud så skönt.

Den här gången gick jag "bara" 12 dagar över tiden. Förlossningen tog 3,5 timmar från första värken och ska jag vara ärlig så var det inte ens direkt jobbigt innan jag kom in på förlossningsrummet. Då blev värkarna intensiva och jag vill jobba för allt vad jag var värd. Men innan gick det hur bra som helst att bara andas och koncentrera mig.
Fantastiskt vad kroppen klarar av ändå!!!

Hon fick amma och jag fick vila lite innan hon vägdes. Och det blev oxå en liten chock.
4385 g och 52 cm blev domen. Den tyngsta men även kortaste av alla mina barn. En knubbis, underbart!!

Nu ligger hon i vaggan och sover, strax intill mig. Hon är ganska lik Malva, vi ser det mer och mer ju äldre hon blir.
Malva är sååå stolt storasyster och hjälper pappa vid varje blöjbyte, hämtar filtar och pussar henne.
Härligt att se dom tillsammans.
Albin kom och hälsade på så fort vi kommit hem och även där fick hon godkänt. Nog hade han väl kanske helst önskat sig en lillebror men jag tror hon blev förlåten ganska snabbt. :)

O bilder kanske ni vill se oxå. :) Dom kommer här.
Tack för alla grattis ni skickat och för alla tummar som ni hållt där ute.

Just det ja. Ni kanske undrar vad hon ska heta...? Och hon heter Flora. :)


05,37 och vår dotter är född. Full i fostervatten och annat gojs.


Ny-ammad och vaken...


Första gången i storasyster famn.


Puss Söstra-Mi


Detta kort är taget alldeles nyss och hon är 2 dygn gammal.


Precis som sin syster så gillar hon vaggan och mobilen med alla djur.


Avslutar med en bild på de "stora" barnen när dom leker i badet.


Återigen, tack för alla grattis och all er omtanke.
Nu ska jag äta nåt, man får passa på medan hon sover. :)

Kommentarer
Postat av: Johanna

Vilken söt Flora!!

Massa grattis igen....

3barnsmamma!! Cooolt!!

Kram Johanna

2009-03-22 @ 12:29:17
Postat av: Gunilla m W+O

Guuud en sån sötis!! Blir alldeles tårögd av din berättelse.

Många grattiskramar!

//Gunilla

2009-03-22 @ 12:53:53
Postat av: Therese

Stort grattis till hela familjen! Har ljuvkikat på bloggen och undrat om det kommit någon bebis och nu är hon här! Grattis till er alla!



Kram Therese (Mats kusin från Stockholm) med familj

2009-03-22 @ 13:42:53
Postat av: Jossan

GRATTIS!!!

Vilken underbar liten dotter och helt fantastisk läsning. Verkade som du hade en kanonförlossning med, härligt!

Mysiga bilder på barnen och minstingen Flora, kramar!

2009-03-22 @ 17:11:21
URL: http://tiistla.blogg.se/
Postat av: Rose-Marie

Tack för vårt 5:barnbarn !Vilken lycka det är ,finns inget bättre. Önskar bara att ni alla hade bott lite närmare! Kramar till er alla.En stolt mormor och morfar

2009-03-22 @ 17:43:53
Postat av: Diana

Ååååå äntligen har hon kommit! Flora, vilket underbart namn! Och vilken drömförlossning det blev :)



Hoppas du hinner ta igen lite förlorad sömn nu, även om jag vet att det blir tufft ;)



Kram/Diana

(FamiljenW på AFF)

2009-03-22 @ 19:47:33
URL: http://dianajonsson.blogspot.com
Postat av: Maya (miffot på aff)

Men vilken härlig förlossningsberättelse! Jag blir helt snyftig här hemma och lite putt på Idun som skulle vara envis och ta ca 12 timmar på sig (efter vi kom till bb) och hela krystandet höll på en halv evighet eller sisådär en halvtimma i vart fall...



Häftigt att läsa var det i vart fall, hoppas jag får en lika bra förlossning om jag nån gång försöker mig på ett till barn. Trebarnsmor är nog för tuffingar som du, inget för mesar som jag ;) Mina två håller mig sysselsatt så det räcker. Men jag hade gärna kommit och sniffat på lilla Flora måste jag erkänna. Kanske får komma och inspektera i sommar, vi ska visst norrut då har sambon bestämt.



Kramar i massor från mig!

2009-03-22 @ 20:14:20
URL: http://viggoblogg.blogspot.com
Postat av: Tomas & Terra

Kärlek vid första ögonkastet! då har man 2 av sina 3 favorit tjejer boendes på kartvägen i sunderbyn! :D



Grattis bror och Jennie och välkommen till världen Flora! =)



/Stolt farbror!

2009-03-22 @ 21:13:06
Postat av: Anna Rensfeldt

Grattis till lilla Flora! Kramar Anna

2009-03-22 @ 22:06:14
Postat av: Sofie

Grattis till er fina dotter! Det gjorde du bra Jennie =)

2009-03-22 @ 23:31:43
Postat av: Jezzica

Grattis till hela familjen!!

Och vilken spännande förlossning! :)

2009-03-23 @ 09:51:35
URL: http://papyrusblomma.wordpress.com
Postat av: Anna

GRATTIS! Stort, Stort GRATTIS! Fasiken vad härligt att läsa om din underbara förlossning. Den tredje förlossningen kan alltså bli fantastisk. Trodde jag aldrig (med min erfarenhet) Åh, vad härligt!

Mysigt med bebis igen. Nästan liiite avis faktiskt, även om jag anser mig själv som klar :-)

Kram och Grattis till söta tjejen Flora.

KRAM

Anna

2009-03-23 @ 13:19:32
URL: http://familjen5.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Grattis!!!!

2009-03-23 @ 20:31:11
URL: http://mammanmedstortc.blogg.se/
Postat av: Anonym

GRATTIS!!!! Äntligen kom hon. man började nästan undra om hon hade tänkt bosätta sig där inne. hehe.. vilken snabb förlossning.

Det var ju typ som när morsan min fick syrran. det tog typ 2 timmar allt som allt. hon föddes typ 20 min efter att dom kommit in till bb. höll nästan på att föddas i bilen på väg över bergnäsbron,och på den tiden låg ju bb inne i stan. i gamla lasarettet.



ett stort grattis önskar även dom andra tjejerna på Åhléns café. kom och hälsa på om du vill och kan nån dag. kramar cilla

2009-03-24 @ 22:11:40
Postat av: åse

GRAAAAAAAAAAAAAAAAAATTIS!!!!!!!!!!!!!



Vilket uuuuuunerverk!!!!!!



stor kram till er alla!!

2009-03-25 @ 14:13:36
URL: http://fullths.se

Kommentera inlägget här:

Du som skriver heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0